Havana

7 maart 2018 - Vinales, Cuba

3 Maart 2018
Vanmorgen weer bij de buurtjes wezen ontbijten. Dat bevalt erg goed. Ze hebben een dochter die goed Engels spreekt. Is wel zo handig want mijn Spaans blijkt niet erg toereikend. Ik had misschien toch iets meer aan mijn Spaanse lessen moet doen 
Na het lopen van gisteren zijn er toch wel een paar blaartjes onder op mijn voeten ontstaan. Dus vandaag word er niet gelopen. Bij ons huisje kon je ook 2 fietsen huren wat we ook gelijk gedaan hebben. Jaco rijdt de fietsen buiten en wat blijkt een grote opoefiets die best lekker rijd en een klein mbt fietsje wat echt niet lekker rijd. Jaco zag zichzelf al helemaal op de opoefiets want die was veel te groot voor mij. Echt niet. Jaco dus op het kleine fietsje. Het woord KINDERFIETS is die dag nog heel wat keren gevallen.
We rijden het eiland nog eens op de fiets rond met verschillende tussenstops op het strand en met een cocktail op een terrasje. Heerlijk dagje. Wel inmiddels een beetje roodbruin aan het worden 
Maar dat mag de pret niet drukken.
Vanavond nog iets in het dorpje hier gaan eten en dan vertrekken we morgen richting Havana.
Ik heb inmiddels internet kaarten kunnen kopen dus als we op een WiFi spot zijn probeer ik de verhaaltjes te versturen. Tot nu toe bevalt Cuba ons uitstekend.

4 Maart
Tijd om Varadero te verlaten. We hebben aan de dochter van de buren gevraagd of ze voor 11 uur een taxi kan bestellen die ons naar het busstation van Varadero brengt. Terwijl we staan te wachten zien uit de garage van de buren een auto achteruit rijden. Hij rijd tot vlak voor ons, wat blijkt de opa is ook nog eens taxi chauffeur. Die familie is echt van alle markten thuis. Helaas is het geen oude Amerikaanse auto maar een echt heeeeel oude Volkswagen golf. Hij brengt ons veilig naar de bus.
Zonder problemen ruilen we onze vouchers om voor de echte bustickets.
Na 3 uurtjes in de bus komen we aan in Havana. Weer een heel andere omgeving. Opgeknapte gebouwen staan naast gebouwen waarvan alleen de voorgevel nog staat.
Onze casa staat net buiten het toeristen gedeelte van Havana. Het is een mooie oud gerestaureerd herenhuis met hoge plafonds en een mooie kamer. We hebben zelfs een dakterras waar j e lekker kan zitten. In de straat staan echter ook huizen waar ze bij mijn man is klusser nog een enorme klus aan zouden hebben.
Als we op onze kamer komen wil ik mijn koffer opendoen. Oepss dat gaat niet. Nog eens mijn kode nakijken, nee hoor het klopt. Jaco ook nog eens proberen maar de koffer blijft dicht. Gelukkig heeft de eigenaar van de casa een paar schroevendraaiers en krijgen we het slot eraf. Pffjjw mijn schoenen en de laders van de telefoons zijn weer vrij. Slot is er helemaal af maar we hebben voor noodgevallen altijd ducktape mee.  Lang leve Jaco.
Na het koffer avontuur gaan we op pad. Er is hier een straat die precies lijkt op La Rambla in Barcelona er staan allemaal kraampjes met schilderijen en andere kunst. Aan het eind van die straat is een plein waar heel veel oude Amerikaanse auto’s staan waar je een ritje mee kan maken. Er staan ook koetsjes. Wij gaan voor het koetsje. We krijgen een rondje van een uur rond en door de oude stad. Er is heel wat te zien.
Daarna te voet de stad nog een stukje verkend. Overal is muziek echt gezellig en het oude centrum is helemaal netjes opgeknapt. Na wat eten en drinken en muziek luisteren zit de dag er weer op.

5 en 6 Maart Havana
Havana is echt een stad van uitersten. Het ene huis is al helemaal op geknapt terwijl de buren nog in een heel erg vervallen huis wonen. Of soms zijn er alleen nog brokstukken over. De oude stad hebben ze al zo veel mogelijk opgeknapt maar een straat erachter bijvoorbeeld is nog in vreselijke staat. De mensen daarentegen maken de stad. Ze zijn altijd vrolijk, en overal klinkt muziek. S avonds zit iedereen buiten op de stoepjes voor het huis te kletsen en de kinderen spelen op straat. Dit maakt Havana een bruisende gezellige stad. Wij kijken ons ogen uit. Het fototoestel maakt overuren.
5 maart hebben we een toertje met de hop on hop of bus gemaakt. We zijn van het grootste kerkhof het Cemeterio Colon naar het Plaza de Revolution gelopen. Op het Plaza hield Fidel Castro zijn toespraken. Het een heel groot plein met twee gebouwen met hele grote afbeeldingen van Fidel en Che Quevara. Indrukwekkend.
S middags nog wat door de binnenstad gelopen en op het oudste plein nog een biertje gedronken en een sigaartje gerookt met de plaatselijke sigaren verkoopster ;) Tegen zonsondergang naar de Malencon, Dit is de boulevard voor wat mooie foto's.
De volgende dag naar het Museum geweest en lekker relaxed rond gelopen en verschillende terrasjes gepakt. Mojito’S en Cuba Libres geproefd. Rum hebben ze hier genoeg. S avonds op jet balkon van een restaurant romantisch gegeten en de serveerster kreeg Jaco zover dat hij mee dode salsa danste. Er zijn video’s van .
Morgen verlaten we Havana  op naar het platteland.

1. Patricia Willemsen:
    8 maart 2018
    Dat klinkt weer allemaal erg mooi! Ik ben wel erg benieuwd wat de dode salsa is 😂! Ik wacht met smart op de video's!
    Dikke knuffels van ons allemaal!
  2. Anick:
    8 maart 2018
    Ben inderdaad benieuwd of Jaco nog een beetje soepel in de heupjes is voor een salsa!! Ik ben heel benieuwd hoe Vinales gaat bevallen...