Vinales

9 maart 2018 - Vinales, Cuba

7 Maart
Vandaag een reisdag. Om 8 uur worden we met de taxi opgehaald. We zien een mooi nieuw wit busje komen en zeggen tegen de casa eigenaar dat onze taxi er is. Hij geeft ons nog een lunchpakketje mee omdat we niet konden ontbijten en we gaan naar beneden. Inmiddels is er ook een heel oude Russisch achtige auto aan de stoeprand. Je mag raden welke onze taxi was. .
Ik ga op de achterbank zitten maar de zitting bestaat alleen nog maar uit veren lijkt het wel.
Gelukkig is het niet zo ver en worden we netjes bij het Viazul busstation afgezet. De bus arriveert op tijd en we vertrek Je richting Vinales. De wegen zijn breed maar de conditie ervan is in een slechte staat. We zijn blij dat we geen auto gehuurd hebben. Er zijn viaducten maar de meeste bestaan alleen uit het brug gedeelte. De toevoer wegen zijn er gewoon niet . Wel staan er veel mensen in de schaduw van het viaduct te liften. Hebben ze toch nog ergens nut voor. De bus is redelijk comfortabel
Na ongeveer 3 uur komen we in Vinales. We worden ontvangen door een heleboel mensen die ons naar hun casa proberen krijgen maar we vinden onze Casa Silvia snel.
We hebben weer een mooie ruime kamer en een fijn dakterras.
We hebben wat in Vinales rond gelopen. Vinales is een lange straat met overal restaurantjes en huisje om te verhuren. Super gezellig. Het ligt in een bergachtige omgeving met veel tabaksplantages.

8 Maart
Vandaag gaan we paardrijden. Om 9 uur moeten we op het plein staan en worden we opgehaald door een echte Cubaanse cowboy. Na een stukje lopen staan de paardjes voor ons klaar. Ik moet je zeggen ik kneep hem wel een beetje want paardrijden is iets wat ik nog nooit heb gedaan. Die paarden zijn ook zo hoog. En hoe kom je daar op? 
Maar het viel allemaal nog al mee. Cubaanse paardjes zijn niet zo groot en Cubaanse cowboys weten precies hoe ze iemand op een paard moeten helpen. Zo reden we een uurtje door het mooie landschap. Tot we bij een tabaksboer kwamen daar kregen we een uitleg over het maken van sigaren en hebben we zelfs een sigaartje gerookt ;). Natuurlijk wat sigaren gekocht en veel te veel voor betaald. Ach ja je bent er waarschijnlijk maar 1 keer.
Daarna nog 1 uurtje terug. Ik moet zeggen dat het heel erg mee viel het was zelfs hartstikke leuk.
Na een lekkere lunch naar de botanische tuin geweest. In feite waren het allemaal onze kamerplanten maar dan erg groot.
S avonds na het eten nog een afzakkertje gedaan. Samen met een jong stelletje uit Brabant
Na een uurtje bleek dat zij er al iets langer zaten en het effect van de Cuba Libres werd steeds duidelijker. Op een gegeven moment viel het meisje spontaan in slaap . Toen de jongen de rekening vroeg bleek dat ze 50 cuc moesten betalen als je weet dat 1 Cuba Libre 4 cuc kost was het logisch dat ze in slaap gevallen was.

9 Maart
Vandaag hebben we niks gepland dus beginnen we relaxed aan de dag
Het is heerlijk weer en ik heb in een van de reisgidsen gelezen dat je bij een hotel hier zo'n 4 km vandaan voor een paar cuc een middagje van het zwembad gebruik mag maken. Nog even twijfel zullen we een taxi pakken of te voet gaan. 4 KM is natuurlijk niet zo ver. Achteraf bleek het hotel op een uitzichtpunt te liggen. Prachtig maar dus wel 4 km bergop. 
Ik kan je zeggen dat dan een zwembad heel heerlijk is.
Terug zijn we via een binnen paadje over het platteland gegaan. Heel leuk bergaf. Heel mooie foto’s gemaakt.
Na aankomst in Vinales is Jaco nog even naar de plaatselijke kapper geweest. Die ziet er ook weer tip top uit. Straks nog iets gaan eten en dan weer inpakken . Ons volgende adres is op een afgelegen eiland met wit strand. Nu al zin in.

1. Anick:
    10 maart 2018
    Nou na al die lichamelijke inspanning ( paardrijden en wandelen bergopwaarts..) gaat het vast fijn zijn om naar een eiland te gaan met een wit zandstrand... Wat vervelend allemaal zeg... Veel plezier met even helemaal niets doen!! Oja ma en niet verslaafd worden aan die Cubaanse sigaren hé....
  2. Lise:
    12 maart 2018
    Dat zwembad klinkt inderdaad wel aanlokkelijk.. ;) Geniet ervan!! Hier werken en bouwen we rustig verder :) xx