Trinidad

20 maart 2018 - Trinidad, Cuba

Trinidad
De taxi stond s ochtends alweer te wachten om ons naar Havana te brengen. Vanaf Havana nemen we de Viazul bus naar Trinidad dit is een rit van ongeveer 6 uur. Onderweg tussen Playa Larga en Trinidad zien we ineens van alles op de weg liggen. Wat blijkt er steken hier wel duizenden krabben de weg over om van het binnenland naar de zee te gaan. Een stukje verder lopen er wel honderden over de weg en de bus moet er gewoon over heen rijden. Echt een heel vreemd gezicht kennelijk is dit ieder jaar rond maart het geval.
Als we in Trinidad aan komen staat er een bici taxi op ons te wachten. Dit is een fiets met achterop een zitje voor 2 personen en achter het zitje nog een plaatsje voor de koffers. Nu is het zo dat er in Trinidad alleen kasseien liggen en onze koffers en wij natuurlijk maken het voor de taxi bestuurder niet zo’n makkelijk ritje. 
Onze casa ziet er super uit het is een appartementje boven het huis van de Nederlandse eigenaar. We hebben ook een eigen terras. Het enige nadeel is dat het in de hoofdstraat van Trinidad ligt en dat daar een heeeeleboel auto’s bussen vrachtauto’s paarden karren fietstaxi’s enzovoorts voorbijkomt. Een beetje lawaaierig dus. Het is wel heel leuk om alles zo van boven te bekijken. Slapen is echter iets moeilijker.
De volgende dag gaan Trinidad verkennen. Wat een mooie levendige stad. Prachtige oude huizen met allemaal verschillende kleuren. Mijn fototoestel maakt overuren. S avonds iets eten in de binnenstad, keuze genoeg.
We komen nog een cowboy tegen die ons vraagt of we een ritje op een paard willen maken de volgende dag. Ik vertel hem dat we dat al gedaan hebben in Vinales. Hij zegt het kan ook met paard en wagen. Dat vind Jaco natuurlijk niet stoer genoeg en zodoende spreken we voor morgen maar weer een paarrijtochtje af. Pfffjjjw.
Na het ontbijt staat om 9 uur de paardenmeneer te wachten bij de casa. Nadat we eerst een stukje te voet uit de drukte gaan ( gelukkig) staan onze paarden weer klaar.
We rijden eerst richting een suikerrietplantage en bij een boer kunnen we wat sap proeven wat uit het riet geperst wordt. Hij heeft ook nog een varkentje aan het spit hangen en hij zegt dat als we willen we s middags bij hem kunnen lunchen en mee eten van het varkentje. Dat kunnen we niet voorbij laten gaan. Maar eerst verder te paard. Het is weer een prachtige bergachtige omgeving waar we doorrijden. Nas 1 uurtje komen we bij een koffieplantage. Daar krijgen we een koffielesje en mogen we wat van zijn koffie proeven en als we willen natuurlijk ook kopen. Daarna weer te paard richting de waterval waar we mogen zwemmen.
Op de terugweg heerlijk geluncht van het varkentje wat lag te wachten onder een groot bananeblad.
Na nog een half uurtje rijden waren we rond half drie weer terug. Wat was ik blij dat ik van het paard mocht. Nu geen paardrijtochtjes meer. Maar het was wel de moeite.
De laatste dag in Trinidad brengen we door op het strand van Playa Ancon Dit ligt 20 minuutjes rijden buiten Trinidad. We gaan met een jeepje er naar toe. Een heerlijk dagje aan het strand. Lekker relaxen.

1. Lise:
    21 maart 2018
    Dus in cuba heb je de grote krabbentrek ipv de paddentrek 😂 het is ook overal wat 😉 liefs van ons!! Ps. Op jullie thuisfront is alles in orde 👍🏼
  2. Ellen:
    21 maart 2018
    Klinkt weer erg leuk! Kan hoe dan ook niet wachten tot jullie weer in je eigen casa zijn. Xxx