Tokyo dag1

7 januari 2020 - Tokio, Japan

We vertrekken na het ontbijt uit Nagano met de shinkansen ( bullettrein) naar Tokyo. Daarna nog een stukje met de loop trein naar Shibuya. Hier in Tokyo leven ongeveer 39,2 miljoen  mensen en het is net zo groot als de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel bij elkaar. Dat is niet mis dus. Deze inwoners maken bijna allemaal gebruik van het openbaar vervoer, met name de metro. Er zijn hier dan ook 13 metrolijnen 1 loop lijn ( trein die een rondje om de stad  rijd) en 282 stations. Dat wil ook zeggen dat je in een groot station als Shibuya wel soms tien uitgangen hebt en zoek dan maar eens uit waar je staat. Maar bij aankomst hadden we geluk en kwamen we er bij precies de goed uitgang uit. We hadden het hotel dan ook zo gevonden. Het was nog maar 1 uur en we konden nog niet inchecken. Gelukkig hebben ze hier allemaal bagage opslag en konden we onze koffers al afgeven. We gingen op zoek naar een van de drukste kruispunten van de wereld, de Shibuya Crossing. En druk was hij inderdaad. Op een bepaald moment gaan bij alle zebrapaden de verkeerslichten op groen en begint de hele meute aan de oversteek naar de andere kant. Allemaal door elkaar. We belanden bij de Mcdonalds ( ja ja volop aanwezig hier )op de eerste verdieping met uitzicht op de straat onder ons en laten het even op ons in werken. Wat is dit een gigantische stad, hierbij is New York echt een peulenschil. 'S avonds ontmoeten we Ellen, die hier inmiddels al 2 dagen is, bij het standbeeld van Hatchiko. We eten lekker samen Okinawaans ( Okinawa is een eiland in het zuiden van Japan. Zo dat is onze eerste dag in Tokyo.

1. P . Saman:
    9 januari 2020
    Indrukwekkend reisverhaal. Om van te duizelen . Wat een drukte.