15 Januari

15 januari 2019 - Santa Maria, Kaapverdië

15 januari We hebben besloten om te gaan fietsen. Ze verhuren hier van die beach fietsen met brede banden en gelukkig een accu zodat we een steuntje in de rug krijgen. We vertrekken om 10 uur en ze moeten om 14 uur terug zijn. We krijgen een kaartje van het eiland mee waar een rode cirkel opstaat. Dit moet de route zijn die we gaan volgen. Helaas hebben ze hier nog nooit van fiets knooppunten gehoord en ook niet van fietspaden.Het zijn gewoon allemaal platgereden zandpaden die kris kras door elkaar lopen. Maar we weten welke richting we op willen dus dat komt vast goed. Het landschap is echt heel apart. Aan de ene kant de ruwe maar prachtig blauwe zee en aan de andere kant het dorre droge landschap wat het midden houdt tussen de woestijn en de maan. Je ziet er niets geen mensen geen dieren, volgens google heeft Sal geen inheemse zoogdieren, heel apart. Maar toch heeft het wel iets. Onze eerste stopplaats is het kite beach. Waar de golven super moeten zijn om te kite surfen. In de verte zien we inderdaad een strandje met iets wat op een schuurtje en een huisje lijkt. Geen kiters te zien maar het is nog vroeg. Daar aangekomen loopt er iemand rond het huisje en er hangen wat schelpen en andere versielsels op. Jaco zegt tijd voor een kopje koffie. Hij roept naar de jongen do you have coffee en dan zie ik dat het helemaal geen winkeltje is maar gewoon een vervallen huisje waar de jongen woont. Hij zegt dat hij zijn breakfast net op heeft maar hij heeft nog wat rijst met bonen over van gisteren die mogen we wel hebben. Dit hebben we vriendelijk afgeslagen en nadat we de binnenkant van zijn huisje mochten zien en ik een paar leuke foto's mocht maken zijn we verder gereden richting het volgende strand waar inderdaad wel 50 kitesurfers bezig waren en er nog zeker 50 kites op het strand klaar lagen. We hadden een uurtje gefietst en hielden nog een half uurtje pauze op het strand. We moesten nu richting de andere kant van het eiland. Het binnenland is zo mogelijk nog droger en leger dan de kust. We kwamen een groepje van 10 koeien tegen maar waar die hun eten vandaan moesten halen ik zou het niet weten geen grasprietje te zien. Na nog een uurtje fietsen kwamen we via de grote resorts weer op het strand aan. Hier hebben lekker wat gegeten en gedronken en daarna nog een half uurtje via Santa Maria naar de verhuur van de fietsen. Het was een leuk tochtje. Nog eventjes op de pier naar de gevangen vissen kijken. Beetje zwemmen, beetje lezen en het is weer avond.