khao sok nationaal park

18 april 2014 - Patong, Thailand

Daar zijn we weer. We zijn aangekomen in Patong, in de buurt van Phuket, maar ik ben jullie nog een stukje verhaal schuldig. We hebben 4 dagen in de jungle van het khao sok nationaal park gezeten en daar hadden we geen telefoon, internet of zelfs maar elektriciteit. Zaterdagavond 12 april zijn we vanuit Bangkok met de nachtrein richting Surat Thani vertrokken. Deze nachttrein is een avontuur op zich. Je hebt een vaste plaats op je ticket staan. Als je binnekomt zijn dat twee bankjes tegenover elkaar in een wagon met ongeveer twintig van deze bankjes. Na vertrek komen ze heel snel je bankje ombouwen tot een bedje en toveren ze boven het bankje nog een bedje te voorschijn, een gordijntje ervoor en je bent klaar voor een nachtje in de trein.Het slapen ging de een makkerlijker af dan de ander. .s Morgens om half 9 komen we op het station van Sarut Thani. Er staat al een open pick upje klaar om ons naar de treehouses te brengen. We waren samen met een ander nederlands stel die ook bij ons in de trein zaten. Omdat het thais nieuwjaar was werden we onderweg vaak met water nat gegooid dat is daar traditie. Geen probleem want het is hier altijd warm gegoeg. Na 1,5 uur rijden komen we bij onze boomhutten aan. Hartstikke leuk met een prachtig zwembad alleen mist het een ding en dat is het water. Na een mooie kanotocht over de rivier en een lekker diner is het tijd om in onze boomhut te slapen. De volgende morgen moeten we op tijd ontbijten en worden we met een mini busje naar de aanlegsteiger gebracht om met een longtailboot door het nationaal park naar onze floating rafthouses te varen. De omgeving is schitterend wat een natuur en wat een rust na bangkok. Onze vlotjes bestaan uit een klein drijvend huisje met een matras op de grond en een klamboe. En dat is het. Maar de omgeving is net Paradise Island. De eerste avond hebben we een nachtwandeling door de jungle. Spannend hoor. Spinnen jungle hertjes en allerlei andere kruipende beestjes. De tijgers en olifanten hebben we gemist. Wel hoor je steeds de gibbons en andere apen roepen. De volgende morgen vertrekt het andere koppel en zijn we nog maar met zijn tweeen en de kok in het paradijs. Heerlijk dagje lezen relaxen en dobberen op een vrachtwagenbinnenband. Het resultaat is een mooie rode kleur op armen benen en buik, Het slapen op een vlotje is wel een ervaring op zich. Ik heb nog nooit zoveel geklots van water gehoord.

De volgende dag worden weer met de longtailboot naar de pier gebracht en na een lunch bij de boomhutten, met de bus ( 4 uur ) naar Patong. Terug in de bewoonde wereld was het eerst tijd om uitgebreid te douche en te genieten van een lekker bed.